ÄO älykkyyden mittana
Älykkyys käsitetään perinteisesti
suhteellisen pysyväksi, muuttumattomaksi ja perinnölliseksi
ominaisuudeksi, ja nähdään, että älykkyyttä pystytään mittaamaan
älykkyystesteillä. Etenkin amerikkalaisessa yhteiskunnassa käsitys
siitä, että älykkyys on asia jota voidaan mitata kuten painoa tai
pituutta, on hyvin vakiintunut, ja tekninen älykkyysosamäärä eli ÄO on
yleisesti hyväksytty älykkyyden mitta. Usein myös lahjakkuus
samaistetaan älykkyyteen, siis lahjakkaalla lapsella tarkoitetaan
älykkyystesteissä menestyvää lasta (Hakkarainen ym. 1999). Onko lasten
älykkyyttä kannattavaa yrittää mitata, onko älykkyydelle tarpeellista
etsiä numeroarvoa?
Pygmalion -vaikutus
Pedagogisena näkökulmana pohdittaessa
älykkyyden mittaamista, voisi ottaa esille esimerkiksi Rosenthalin ja
Jacobsonin 60-luvulla tehdyn tutkimuksen, jonka mukaan opettajan
odotukset oppilasta kohtaan vaikuttavat oppilaan suorituksiin.
Tutkimuksessaan Rosenthal ja Jacobson teettivät erään alakoulun kaikille
oppilaille älykkyystestin, jonka jälkeen he ilmoittivat opettajille
testeissä parhaiten menestyneimpien oppilaiden nimet. Todellisuudessa
opettajille kerrotut nimet olivat kuitenkin vain sattumalta valittuja
oppilaita. Testattaessa kaikki oppilaat uudelleen kahdeksan kuukauden
kuluttua, nämä sattumanvaraisesti valitut oppilaat, joiden luultiin
osoittavan erityistä älyllistä lahjakkuutta alkuperäisessä testissä,
saivat nyt huomattavasti muita korkeampia pistemääriä. Tutkimus siis
osoitti, että opettajan luottamus oppilaan poikkeukselliseen
älykkyyteen, oli se sitten perusteltu tai perusteeton, voi heijastua
todellisina parantuneina koulusaavutuksina. Tämän ilmiön Rosenthal ja
Jacobson aikoinaan nimesivät Pygmalion-vaikutukseksi (Rosenthal &
Jacobson, 1968). Jos siis opettajan korkeat odotukset oppilaasta
parantavat tämän koulumenestystä, myös vastaavasti negatiivinen käsitys
lapsen älykkyydestä voi muodostua itseään toteuttavaksi ennusteeksi
(Hakkarainen ym. 1999).
Testaamisen ongelmat ja Sternbergin älykkyysteoria
Älykkyystestien
ongelmana voidaan nähdä se, ettei ole olemassa yksiselitteistä teoriaa
siitä, mitä älykkyys ylipäänsä on. Lisäksi älykkyystestit mittaavat
lähinnä jo saavutettuja oppimisen tuloksia, eivätkä oppimiskykyä
(Hakkarainen ym. 1999). Se, että tällä hetkellä kuvitteellinen oppilas A
on oppinut tietyistä kysytyistä asioista enemmän kuin oppilas B, ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö oppilas B
voisi oppia tulevaisuudessa enemmän kyseisistä asioista kuin oppilas A.
Yalen yliopistossa työskentelevä amerikkalainen professori Robert
Sternbergin kehittämä älykkyysteoria perustuu moderniin kognitiiviseen
tutkimukseen ja erityisesti ihmisen tiedonkäsittelyä ja sen rajoituksia
koskeviin tuloksiin. Sternberg analysoi älykkyyden suhdetta kolmeen eri
tasoon: ihmisen sisäiseen maailmaan, kokemukseen sekä ympäristöön. Hänen
mukaansa ihmisen älykkyys on dynaaminen ominaisuus joka vaihtelee
elämän eri vaiheissa riippuen siitä, millaiset valmiudet tällä on
vastata yhteiskunnan muutoksen henkiselle kehitykselle asettamiin
vaatimuksiin (Hakkarainen ym. 1999). Toimintaympäristön muuttuessa
ihmisen kyky sopeutua ympäristöön heikkenee, joka nähdään älykkyyden
heikentymisenä. Esimerkkinä 90-luvun laman aikana työelämästä
syrjäytynyt työväestö; he eivät olleet työttömiä siksi, että heidän
älykkyysosamääränsä olisi laskenut, vaan ainakin osittain siksi, että
yhteiskunnan vaatimukset muuttuivat radikaalisti (Hakkarainen ym. 1999).
Kognitiivisesta näkökulmasta älykkyys syntyy yksilön ja tämän
ympäristön välisestä vuorovaikutuksessa. Se on kehittävää ja
tarkoituksenmukaista sopeutumista yksilön toimintaympäristöön. Täten
älykkyys on ominaisuuden sijaan ennemminkin suhde yksilön henkisten
valmiuksien ja yhteiskunnan asettamien vaatimusten välillä. Jos älykkyys
ei siis varsinaisesti ole edes ominaisuus, miten sitä voidaan mitata?
Etenkin kasvatusmielessä voidaan kyseenalaistaa älykkyyden mittaamisen,
tai siihen pyrkimisen kannattavuutta. Jos lapsen älykkyyden
älykkyystesteillä mittaamisen vaarana on, että opettaja muodostaa
lapsesta negatiivisen kuvan oppilaana tai oppijana, vaarantuuko silloin
lapsen koko potentiaali kehittyä ja kehittää itseään?
Lähteet:
Duquesne University, The Pygmalion Effect. Lainattu
24.11.2014, saatavilla:
http://www.duq.edu/about/centers-and-institutes/center-for-teaching-excellence/teaching-and-learning/pygmalion
Hakkarainen ym. teoksessa: Rosenthal, R. & Jacobson I.,
(1968). Pygmalion in the classroom: teachers’ expectation and pupils’
intellectual development. New York: Holt, Rinehart, & Winston.
Hakkarainen,
K., Lonka, K., Lipponen, L. (1999). Tutkiva oppiminen: Älykkään
toiminnan rajat ja niiden ylittäminen. Helsinki: Werner Söderström
Osakeyhtiö.
- Mia Keinänen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti