OPPIMISPROSESSI
Biologisesta näkökulmasta oppimisen
tehtävä on edistää eliön sopeutumista sen kulloisessakin
ekologiassa. Biologisessa evoluutiossa oppimiskyky on ollut tärkeä
valintatekijä. Kehityksen kuluessa on syntynyt yhä uusia
oppimismuotoja, alkaen yksinkertaisista, kuten tottuminen ja
ehdollistuminen. Ajan saatossa uudet oppimisen muodot ovat
kerrostuneet edellisten päälle ja luoneet uusia
toimintamahdollisuuksia.
Oppimisprosessi on jaettavissa kuuteen osavaiheeseen, joista jokainen vaatii oppijalta määrätynlaisia oppimistekoja, asian työstämismuotoja. Osavaiheisiin kuuluu motivoituminen (mielenkiinnon herääminen opittavaa asiaa kohtaan), orientoituminen (selitys- ja toimintamallin muodostuminen: yksityiskohdat kokonaisuuksiksi), sisäistäminen (uuden ja aikaisemman tiedon yhdistäminen), ulkoistaminen (opitun mallin testaus ja toimivuuden arviointi), arviointi (opittavan selitys- ja toimintamallin pätevyyden ja todenmukaisuuden kriittinen tarkastelu) ja kontrolli (oppijan oman oppimisen tarkastelu). Oppijan koko oppimisprosessi on kiinni oppijan omasta motivaatiosta. Jos oppija ei ole varma siitä, mitä tulisi oppia ja miksi, hän ei opi toivottuja asioita.
Havainnoimme maailmaa, pohtiessamme sitä ja toimiessamme siinä organisoimme informaatiota, konstruoimme kuvaa tapahtumista ja taltioimme tietoa muistiin tulevaa käyttöä varten. Ratkaisevaa tiedon käytölle on sen organisaatio muistissa tai mielessä.
Jenni Karén
Lähteet:
-Oppiminen
ja Koulutus (2003) Rauste-Von Wright, Von Wright ja Soini
-Jyväskylän yliopisto, Täydellinen
oppimisprosessi.
https://koppa.jyu.fi/avoimet/mit/tietotekniikan-opetuksen-perusteet/oppiminen/taeydellinen-oppimisprosessi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti